LUDI RUBRICATI MMX - LA DOMUS DE IVLI ANICETI -


Ave amici et amicae: sóc el Iulius Anicetus. Benvinguts i benvingudes a la meva domus. Aquest cap de setmana us convido a gaudir de la meva hospitalitat i a conèixer els secrets de la meva fortuna, les estances de casa meva i a tota la meva família.
Us vull mostrar part dels meus negocis: la comercialització del vi m’ha donat molt bons beneficis, així com les tabernae, de les quals us convido a visitar la dedicada a la venda de reproduccions antigues i llibres i una altra de crustullum mellis.
A l’entrada de casa meva hi ha una exposició sobre les domus romanes: allà la domina explica xafardeigs d’aquestes cases.
Us convido, també, a visitar l’atri, que és on es desenvolupen diverses activitats: al lararium, hi podeu fer les vostres pregàries als déus protectors de la llar i dels seus habitants. Per això, en aquest indret us convido a fabricar la figureta d’un d’aquests déus protectors. A l’atri, com que fa bo, també hi trobareu al paedagogus, que ensenya a escriure els nostres fills i filles i que també us ensenyarà a fabricar-vos la vostra pròpia tabula cerata en la qual podreu aprendre a escriure amb el vostre stilus.
Suposo que us agradarà conèixer particularitats de la brillantor de les meves estances, per això he fet venir l’artesà musivarii i el pictae parietes perquè us expliquin com es fan els mosaics i com es pinten les parets.
DSC_5179h Fotografia: Carles Serret (AHMSBL)
Aquest any, per les Kalendae Martiae, vaig decidir ampliar els meus negocis amb una escola de gladiadors. Si veniu a casa en veureu la qualitat, ja que el retiarius Germanus i els seus companys us faran una demostració. També disposo d’una nova taberna en la qual podeu trobar material de l’exèrcit. Totes aquestes coses fan que la meva domus sigui l’enveja dels meus parents de Roma.
La culina m’omple d’orgull: allà tinc esclaus i esclaves especialitzats que treballaran per mostrar les excel·lències de la cuina romana. El pistor farà la seva farina (molendinum) i en el pistrinum farem panis (pa). Després, l’archimagirus posarà ordre a la cuina i farà una de les nostres salses més estimades, el moretum.
I a l’hortus, d’on surten les verdures més bones de la contrada, podreu ajudar a conrear verdures o les plantes medicinals i aromàtiques que la domina utilitza per guarir la família quan estem malalts.
L’estança que a mi m’agrada més és la dedicada als banys: allà La Domina i les seves ornatrices, la uestipica Primitiva i les seves companyes cosmetae us ensenyaran com són els nostres vestits, com maquillen i pentinen la domina i, per acabar, l’unctor de torn us podrà aplicar un massatge relaxant.
Per completar la visita, les meves filles grans grans, a l’espai del ludus, us faran jugar fins al cansament: jocs moguts i de taula!
Plurimam Salutem, amici amicaeque!