Homenatge al Doctor Jaume Codina i Vilà (1923-2007)

Dissabte passat, dia 2 d'abril, vàrem participar a l'acte d'homenatge al Dr. Jaume Codina i Vilà i que fou la cloenda de les VI Jornades de Patrimoni del Baix Llobregat.
La nostra intervenció va consistir en la lectura de 8 fragments escollits (entre 1951 i 1970) de la trentena de cartes que Codina (1923-2007) va enviar a Carles Martí ...i Vilà (1898-1987).

CARTES INÈDITES DE JAUME CODINA I VILÀ A CARLES MARTÍ I VILÀ
(Selecció de fragments: Carles Serret i Bernús)
1951-02-09:
“Igualment si podia aclarir-nos un dubte: sempre havíem sentit o llegit (sempre vol dir “molt poc”, per desgràcia) que la fundació de la nostra parròquia datava de 1554. Precisament ara es publica en el citat periòdic local la Butlla de constitució de la Parròquia, en tal sentit. Vostè, però, afirma que s’esdevingué l’any 1550, amb gestions començades l’anterior. De ser cert això, hauríem ben badat. ¿Podria portar-nos un raig de llum? [...]”.
1955-07-17:
“Per cert que ahir he acabat la feina a l’Arxiu de la Sta. Creu, i demés el Sr. Serra ara marxa de vacances. I com que vull aprofitar l’estiu i per anar només tinc lliures algunes tardes, he pensat d’anar al de la Corona d’Aragó (per més que no sé si és obert a les tardes). De manera que li agrairia vivament m’orientés un xic sobre on he de començar, perquè vaig “in albis”. El Sr. Serra, a qui també volia consultar-ho, se m’ha escapat i per ara no el veuré pas. [...]”.
IMG_0669 Carles Serret llegint les cartes inèdites de Jaume Codina.
Fotografia: Arxiu Municipal del Prat de Llobregat

1955-10-09:
“[...] Molt agraït per les seves gestions prop del Sr. Rector. Quant al desig del Sr. Duran, miraré d’escriure alguna cosa sobre els estanys. Personalment ja ens coneixem, presentats pel Sr. Serra. Ha tingut la bondat d’acceptar la direcció de la meva tesi doctoral, que versarà –D.V.- sobre el nostre Delta. [...]”
1956-10-08:
“[...] m’apresso a escriure-li aquestes ratlles respecte a la conferència de vostè en el Centenari d’El Prat.
S’ha acordat celebrar-les durant els quatre diumenges de novembre, al migdia i –a ser possible- al Saló de Sessions de l’Ajuntament. Només tenim compromesa, quant a data fixa, la del Pare Andreu de Palma, que serà la de clausura el dia 25. Vostè pot triar la que més li abelleixi d’entre les restants. Pel que fa a la llengua, és parer del Patronat mirar de fer-les en castellà, sobretot si es celebren a l’Ajuntament, encara que hagin de ser llegides. [...]”
1958-08-15:
“Benvolgut Sr. Martí:
En aquesta tarda de Mare de Déu d’Agost, vigília de la meva partença cap a Sant Jaume de Galícia, faig una espècie de repàs o neteja o un deixar les coses a punt, com em fa l’efecte devien fer aquells romeus santboians del segle XV que també visitaven el sepulcre de l’Apòstol. [...]”
 IMG_0670
Carles Serret llegint les cartes inèdites de Jaume Codina.
Fotografia: Arxiu Municipal del Prat de Llobregat
1959-04-22:
“Em prenc la llibertat d’enviar-li uns capítols del treball de tesi en el que estic treballant en les poques hores que hi puc dedicar i que, conseqüentment, va molt més lentament del que jo voldria. La feina feta fins ara representa aproximadament la meitat del treball. Es tracta només d’una primera redacció, susceptible de tota classe de canvis. [...]
No cal dir que li agrairé molt tota classe d’indicacions que sobre ell vulgui formular, així com la valuosa ajuda que em pugui proporcionar. Pot esmenar, tatxar o afegir l’original amb tota llibertat, ja que no és més que un simple esborrany. [...]”
1960-04-17 (Pasqua de Resurrecció):
“Benvolgut amic:
Ha constituït, per a mi, una veritable sorpresa el seu article sobre la “Historia de una plaza”, aparegut al nº de Pasqua del periòdic local, ja que tant vostè com els amics del portantveu s’ho duien ben callat fins a l’últim moment. Una veritable sorpresa ... i certament, ben agradable. Gràcies de tot cor, Sr. Martí. Em temo, però, que la seva benevolença –que no sap com agraeixo- envers la meva persona i la meva modesta obra, li ha fet mirar el llibre amb uns altres ulls que els purament crítics i que l’amic ha guanyat al crític, i d’aquí els immerescuts elogis que m’hi fa. Dec agrair-li, encara, la fina i penetrant referència a la mare dels meus fills, dedicada mostra de l’exquisita sensibilitat de la seva persona. Ho estimo en allò que val. [...]”
1970-03-05:
“[...] la meva tesi per al doctorat, finalment enllestida i que si Déu vol hauré de llegir abans de l’estiu. Ara tinc una veritable feinada a passar-la novament a màquina. Compto amb vostè i la seva esposa per aquell dia (juny, data encara no concretada); però ja en parlarem més endavant i amb major concreció. [...]”
ARXIU HISTÒRIC MUNICIPAL DE SANT BOI DE LLOBREGAT