Fa cent anys: Cens escolar

Actes de la Junta Local de Primera Ensenyança, 8 de març de 1910:
     “Visto el recurso acordado por el Ayuntamiento en sesión de veinte de Febrero último relativo al proyecto de arreglo escolar publicado en el Boletín Oficial del día 12 de Enero próximo pasado, por el que se solicita del Excmo. Sr. Ministro de Instrucción pública y Bellas Artes:
     1º) Se digne resolver que deben deducirse de la población de derecho de esta villa para los efectos del censo escolar, los alienados albergados en el Manicomio de la misma fijándose la referida población en 3380 habitantes en el casco y 406 en grupos diseminados y los establecimientos docentes y públicos en los mismos que actualmente tiene y
     2º) De no ser posible la resolución favorable del extremo precedente se digne declarar computable la escuela de párvulos existente con dos escuelas completas una de cada sexo y compensables las dos escuelas no oficiales subvencionadas por este municipio. Se acuerda que se curse á la superioridad favorablemente informado.”
1910-03-08 Cens escolar
Nota ampliatòria: aquesta notícia posa de manifest, com tantes d’altres, la importància que a l’hora de ponderar actuacions administratives tenia la població internada a les institucions psiquiàtriques de la nostra població. En aquell any, 1910, el seu pes estaria rondant el 30 % de la gent empadronada a la nostra població. Com podeu suposar, era un col·lectiu de població no activa, que no comerciava, que no formava part de la xarxa associativa, social o política i que, pel general, no formava noves famílies ni es reproduïa, …
Arxiu Històric Municipal de Sant Boi de Llobregat

1 comentari:

Joan Vendrell i Campmany ha dit...

Molt interessant aquesta informació, que palesa els problemes d'ordre estrictament administratiu que, a vegades, la població asilada en els hospitals psiquiàtrics suposava pel municipi.